ЛЕКЦИЯ №4

Еластичност на търсене

Еластичност на търсене – показва каква е степента на чувствителност на купувачите по отношение на търсените количества от дадена стока под влиянието на цената. Този тип еластичност се нарича ценова еластичност на търсене т.е разкрива как се променя поведението на купувачите, когато се променят цените на стоките. Но степента на чувствителност на купувачите и пазарните участници може да се изследва и по отношение на промените в други фактори, например в дохода и тогава става дума за доходна еластичност на търсене или пък могат да бъдат изследвани реакциите на купувачите на основата на промяната на търсените от тях количествени стоки, когато се променят цените на останалите стоки тогава става дума за т.нар. кръстосана еластичност на търсене.

Най напред ще бъде разгледана ценовата еластичност на търсене, която разкрива как се променя търсенето на една стока щом нейната цена се променя. Ценовата еластичност на търсене е отношение на процентната промяна в търсените количества към процентната промяна на цената. Използват се процентните изменения, за да се избегнат неудобствата, на това че биха се получили различни значения на коефизиента взависимост от мерните единици, които използваме за количество и за цена.



Използва се абсолютната величина на коефициента!

Ако коефициента на еластичност е по-голям от единица казваме, че има еластично търсене спрямо цената.



1.Когато търсенето е еластично дори малки промени в цената водят до чувствителни промени в търсените количества. Малко, ако се повиши цената, търсенето се свива.



2.Когато коефициентът на еластичност е по-малък от единица казваме, че търсенето е нееластично.



3.Когато коефициентът на еластичност е единица имаме нормално еластично търсене.

По скоро теоретично могат да се анализират два крайни случея на еластичност на търсенето.

-        Абсолютно еластично търсене – случей, при който дадени цени или безкрайно малкото й намаление потребителите са склонни да купуват нарастващи количества на дадена стока.



-        Вертикална крива на търсене – случай при който търсенето е неизменно



Демонстрираните методики за измерване на ценовата еластичност създава определени затруднения, така казано за един и същ диапазон на процентни промени, количеството и цената се получават различни коефициенти на еластичност. Нека първоначалната цена да е 4лв и да я увеличим на 5лв, тогава ще имаме Q1 = 4; Q2 = 5. Ако промяната обаче е от 5 на 4лв, тогава процентната промяна ще е 25%. Проблемът се разрешава когато се изчисли т.нар. средна или дъгова еластичност за цял регион от кривата на търсене.

За целта процентните промени в количествена и процентна промяна в цената определяме, като средни величини в началото и в края на дъгата:



Дъговата еластичност на търсене изразява еластичността в определен регион от кривата на търсене.

Горе и в ляво на кривата на търсене еластичността е най-висока. Преминава през точка на еластичност. Еластичността все повече намалява.



Това произтича от характера на процентните изменения на променливите. Когато се движи надолу по кривата преминаваме от по-високи към по-ниски цени и така процентната промяна на  цените се увеличава. Докато процентната промяна на количеството намалява, защото се движим от малки към по-големи количества. Възниква въпроса дали наклона на кривата на търсене може да се използва за определяне еластичността. Отговорът е „Не”, защото наклонът на кривата се определя от абсолютните изменения на променливите, а еластичността се изчислява на основата на относителността или на процентните изменения. Освен това еластичността се определя на основата на реципрочната зависимост (ΔQ/ ΔP).(P/Q), така че сам по себе си наклонът на кривата не може да служи за определение на еластичността. Това обаче не е отрицание да се отрече връзката или зависимостта между наклона на една крива на търсенето и еластичността за определен регион от кривата.

Еластичността на търсене от цената е необходимо да се познава, да се изследва така казано съществува връзка между еластичността на търсене и общия приход. Ако търсенето е еластично и цената бъде намалена, общия приход се увеличава (TR – общия приход) TR = P.Q. Когато търсенето е нормално еластично, от интерес за продавачите е да поддържат, защото ако я намалят трябва да увеличат обема на работата си, за да получат същия резултат. Когато търсенето е нееластично продавачите могат да си позволят да увеличат цената така казано ще извлекат по-голям общ приход. Освен ценова еластичност на търсене, интерес представлява и т.нар. кръстосана еластичност на търсене:

Кръстосаната еластичност на търсене изразява отношението между процентното изменение на търсеното количество от една стока, заместваща или допълваща, и процнтното изменение на цената на свързана с тях стока при равни други условия. Коефициента на кръстосаната еластичност при заместващи стоки(субститути) е положителна величина, защото когато цената на една стока се увеличава, нейното търсене намалява, а се увеличава търсенето на заместващата й стока. Колкото коефициента е по-голям толкова и степента на субституция е по-голяма. Коефициентът на кръстосана еластичност при стоки-комплементи (допълващи) е отрицателна величина, защото когато цената на една стока се повиши нейното търсене намалява. Намалява и търсенето на допълващата я стока. Отново ни интересува абсолютната величина на коефициента. Колкото той е по голям, толкова стоките в по голяма степен са допълняеми. Когато коефициента на кръстосаната еластичност на търсенето клони към нула и при заместващите, и при допълващите стоки те са независими.

Последният вид еластичност е доходна еластичност на търсене „Еid”. Коефициентът показва в каква степен се променя търсеното количество на една стока при промяна на дохода на потребителя при равни други условия. Той е отношение на процентното изменение в търсеното количество от една стока към процентното изменение на дохода на потребителя при равни други условия.

Във връзка с доходната еластичност може да ограничим три типа стоки – нормални, нисши (маловажни), висши (превъзходни).

-        Нормални стоки – при тях коефициента на доходна еластичност е положителен.

-        Нисши стоки – коефициента е отрицателен с определено ниво на дохода.

-        Висши стоки – коефициента е положителен с определено високо ниво на дохода.

Границата между определени групи стоки обаче са условни и зависят равнището на дохода и общото благосъстояние на купувачите.

Връзката между изменението на дохода и изменението на величините и структурата на потребление се определя от т.нар. закон на Енгел – гласи, че когато доходът расте, относителният дял на разходите за храна намалява, но се увеличават разходите за културни потребности и се включват и висши стоки.

Графично зависимостите във връзка с доходната еластичност на търсене могат са се представят чрез т.нар криви на Енгел:

0 коментара:

Публикуване на коментар